Incordare si destindere

Sa incercam una dintre cele mai eficiente tehnici de relaxare, cunoscuta sub numele de incordare si destindere.

Gandeste-te la un lucru stresant care nu ti-a dat pace in ultima luna. Reconstituie-l in minte. Conecteaza-te cu emotia pe care te face sa o traiesti. Numeste-o cu voce tare. Acum, localizeaza undeva in corpul tau, senzatia de disconfort pe care ti-o creaza. Poate ca ai senzatia la nivelul gatului, in inima, in piept, in plexul solar sau in abdomen. Pune degetul sau toata mana pe acel loc. Evalueaza nivelul de stres pe care ti-l cauzeaza pe o scara de la 1 la 10.
Acum, inspira adanc si strange tare pumnul de la mana dreapta (poti sa iei mana de pe „punctul de stres”). Continua sa-ti tii respiratia. Cu pumnul strans, incordeaza-ti mana dreapta, de la incheietura la antebrat, cot, biceps…pana la umar. Ramai incordat si continua sa-ti tii respiratia pentru aproximativ zece secunde, apoi relaxeaza bratul si expira. Fa, apoi, acelasi lucru cu mana stanga: inspira adanc, strange tare pumnul de la mana stanga si incordeaza-ti bratul. Tine-ti bratul incordat si respiratia timp de aproximativ zece secunde, apoi relaxeaza bratul si expira. Scutura mana.
In continuare, fa acelasi lucru cu piciorul drept, incordandu-l pentru aproximativ zece secunde de la glezna si gamba pana la coapsa, inspirand adanc, in timp ce incordezi bine muschii. Acum, fa acelasi lucru cu piciorul stang, incordandu-l pentru aproximativ zece secunde de la glezna si gamba pana la coapsa, inspirand adanc, in timp ce incordezi bine muschii. Expira si relaxeaza-ti muschii in acelasi timp. Scutura picioarele.
Acum, inspira lent si adanc. Incordeaza-ti bratele si picioarele, tine-ti respiratia si strange abdomenul…tot aproximativ zece secunde. Ramai asa. Odihneste-te cateva secunde si lasa sangele sa-si reia circulatia normala in organism. S-ar putea chiar sa simti cum sangele se raspandeste in corp, ajungand la cap, pelvis, gat si spate. Acum inspira lent si adanc, pe nas, si ofteaza in timp ce expiri pe gura. Inspira si expira de inca trei ori, oftand in timp ce expiri. Dupa ultimul oftat, respira normal si observa pur si simplu cum se simte corpul si mintea ta.


Totul a durat mai putin de un minut. In acest minut, tensiunea pe care am indus-o organismului a facut ca tot sangele din corp sa se concentreze in regiunile repective, simuland, la nivel de substante chimice, o reactie de lupta-sau-fugi fara amenintare externa. Ne-am stresat organismul- insa numai pentru un minut.
In acest minut, ti-ai pacalit mecanismul de reactie biologica conditionata sa creada ca organismul se confrunta cu o amenintare de moment, apoi ai interpretat aceasta amenintare ca pe o provocare benefica, ceea ce a permis coprului-minte sa se destinda. In esenta, ti-ai anuntat organismul ca amenintarea a trecut. Dupa numai un minut de incordare si destindere, ti-ai readus organismul la o stare de post-stres si ai neutralizat singur toate efectele si consecintele unui moment stresant de mai lunga durata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *