Uleiul care pune creierul in miscare

Creierul face parte din corp. Precum celulele tuturor celorlalte organe, si cele ale creierului se reinoiesc permanent. Celulele de maine sunt alcatuite din ceea ce mancam astazi. Doua treimi din creier sunt constituite din acizi grasi, componentele de baza ale membranelor celulelor nervoase, invelisul prin care au loc toate comunicarile cu alte celule nervoase, atat din creier, cat si din restul corpului. Ceea ce mancam este integrat direct in aceste membrane, alcatuindu-le astfel tesutul. Daca consumam cantitati mari de grasimi „saturate”- cum ar fi untul sau grasimea animala – solide la temperatura camerei, rigiditatea lor se reflecta printr-o rigiditate similara a celulelor creierului. Daca, dimpotriva, mancam mai cu seama grasimi „polinesaturate”- care sunt lichide la temperatura camerei- invelisurile celulelor nervoase sunt mai fluide, mai flexibile, iar comunicarea dinte ele este mai stabila.
Acest lucru se intampla mai ales cand aceste grasimi polinesaturate sunt acizi grasi omega 3.
Efectele acestor elemente nutritive asupra comportamentului sunt evidente. Cand se suprima acizii omega 3 din alimentatia sobolanilor de laborator, comportamentul lor se schimba radical in demersul catorva saptamani. Devin anxiosi, inceteaza sa mai invete deprinderi noi si se panicheaza in situatii de stres (de pilda cand trebuie sa gaseasca o modalitate de a iesi dintr-un bazin cu apa).
Probabil cel mai grav lucru este ca o alimentatie saraca in omega 3 reduce capacitatea de a simti placerea. Un regim bogat in omega 3, obtinut din uleiul de peste, sporeste pe termen lung productia de neurotransmitatori ai energiei si bunei dispozitii in creierul emotional.
Fetusul si nou nascutul, al caror creiere se dezvolta rapid, au mare nevoie de acizi omega 3. Un studiu danez publicat in British Medical Journal arata ca femeile la care de-a lungul sarcinii s-a constatat o alimentatie zilnica bogata in acizi omega 3, au nascut copii mai sanatosi, mai bine dezvoltati si, de obicei, la termen. Insa importanta acizilor omega 3 nu se opreste la sarcina.
Principalele surse de acizi grasi esentiali omega 3 sunt algele si planctonul. La noi ajung prin intermediul pestilor si crustaceelor care ii acumuleaza in tesuturile lor grase. Prin urmare, pestii de apa rece- mai bogati in grasime- sunt cea mai buna sursa de omega 3. Exista si surse vegetale de omega 3 cum ar fi, uleiul de seminte de in, uleiul de canepa si nucile. Toate legumele cu frunze verzi contin precursori ai acizilor grasi omega 3, dar intr-o cantitate mai mica. Sursele cele mai bogate sunt frunzele de iarba-grasa, spanacul, algele marine si spirulina. Carnea animalelor salbatice care se hranesc cu frunze si iarba contine si ea acizi omega 3.
Creierul este la fel de sensibil la continutul alimentatiei zilnice ca si inima. Hipocrate spunea acum mai bine de doua mii de ani: „Fa ca hrana ta sa-ti fie leacul si leacul tau, hrana”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.